OPLEIDING OP MAAT (IN COMPANY)
Ben je op zoek naar manieren om je schriftelijke communicatie in je verkoopsoffertes te verbeteren? Wil je de beperkingen van zowel de schrijver als de lezer begrijpen om effectief te kunnen communiceren? Of misschien ben je op zoek naar de juiste aanpak tot het schrijven van overtuigende offertes die aansluiten bij de behoeften van je klanten?
In deze opleiding leer je niet alleen hoe je technisch schrijven kunt structureren en oplossingen kunt presenteren die aansluiten bij de wensen van je klanten, maar ook hoe je collaboratief kunt schrijven binnen een krap tijdsbestek. We richten ons op het produceren van responsieve, conforme en klantgerichte voorstellen. Klaar om je business offertes naar een hoger niveau te tillen?
DE ESSENTIËLE DOELSTELLINGEN
1. De schriftelijke communicatie in je offertes verbeteren en de juiste aanpak ontdekken.
2. Structuur aanbrengen in uw technisch schrijven en de voorgestelde oplossingen voor uw klant.
3. In staat zijn om collaboratief te schrijven in een kort tijdsbestek.
4. Responsieve, conforme en klantgerichte voorstellen produceren, dankzij klantgerichte titels, themaformuleringen, grafieken en samenvattingen.
PROGRAMMA
Elementen van schriftelijke communicatie
- Belang van goede schriftelijke communicatie.
- Plan van schriftelijke communicatie.
- Perceptie en interpretatie.
Algemene regels van schriftelijke communicatie
- Beantwoord alle vragen.
- Geef indien nodig aanvullende informatie.
- Hou rekening met de vijf hoofdvragen.
- Vermijd lange woorden.
- Herhaal jezelf niet!
- Schrijf in “jij”-termen, niet in “ik” of “wij”.
- Toon het belang, het voordeel.
- Benadruk de positieve aspecten.
- Kom onmiddellijk ter zake.
- Gebruik concrete voorbeelden.
Stijl van schriftelijke communicatie
- Gebruik een duidelijke taal.
- Beleefdheid en hoffelijkheid.
- Wat is een correcte stijl?
Hoe bereid je een “winnend” offerte voor?
- Basisstappen
- Ken je doel.
- Ken je klant.
- Brainstormhulpmiddelen en probleemoplossingstechnieken.
- Kies zorgvuldig de belangrijkste ideeën en oplossingen.
- De behoefteverklaring voorbereiden: feiten verzamelen.
- Directe of indirecte vorm
- Een plan opstellen.
- De vorm van de boodschap kiezen.
De offerte samenstellen
- Organiseer je schrijven.
- Ontwikkel je schets.
- Begin en einde van alinea’s.
- De woordenschat.
- De begeleidende brief.
- Hints en tips voor een overtuigende offerte.
Verfijnen en proeflezen
Bepaal een gemeenschappelijke structuur in het team voor offertes.
- Een offerte opstarten.
- Een offerte initiëren.
- Een offerte controleren.
- Afsluiten van een offerte.
- Eigendom.
Individueel actieplan en besluit
OPLEIDINGSMETHODE
Discover
Voorafgaand aan de training sturen we deelnemers een online enquête om hun huidige vaardigheden te meten aan de hand van maximaal 10 criteria. We kijken ook naar hun individuele verwachtingen en het soort moeilijkheden dat ze hebben bij het schrijven van offertes. Deze aanpak maakt een eerste communicatie met de trainer mogelijk en maakt het mogelijk om op maat te werken.
Deliver
- Praktijkgerichte 1 dag in-company training.
- De deelnemers worden in verschillende praktijksituaties geplaatst (herschrijven van teksten).
- Gebruik van door de deelnemers bedachte en uitgewerkte documenten.
- Intensieve training : To the point en praktisch toepasbaar.
- Mnemotechnische fiches met tips & tricks.
- Actieplan en te bereiken doelstellingen.
Decondition
VAH Consulting biedt verschillende mogelijkheden aan om de aangeleerde skills en technieken in de toekomst verder toe te passen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Bekijk hier het volledig trainingsaanbod van VAH Consulting.
Meer info
Contacteer ons voor meer informatie. Indien u meer informatie wenst over de inhoud, kan u steeds vrijblijvend een afspraak aanvragen.